Dominique Sporken aan het woord

In 2007 startte Dominique bij Bovemij als Receptioniste. Niet veel later kwam zij terecht op de afdeling Service & Acceptatie Zakelijk, waar zij tot 2022 werkzaam was. Sinds begin dat jaar is zij Resource Manager binnen ons Commerciële bedrijfsonderdeel. Wat haar werk inhoudt, vertelt ze hieronder.

Eerste aanspreekpunt

‘Ik volgde nog een opleiding toen ik bij Bovemij startte als receptioniste. In die functie was ik letterlijk het eerste aanspreekpunt voor alle collega’s en externen die langskwamen op locatie. Ik leerde daardoor al snel veel mensen kennen en startte ook al snel met neventaken. Zo ondersteunde ik onder andere het directiesecretariaat en had ik contact met onze accountteams. Na mijn opleiding wilde ik blijven hangen, want ik had toen al door; Bovemij is zo’n ontzettend tof bedrijf.’

Op de afdeling Service & Acceptatie Zakelijk 

‘Begin 2010 begon ik als Accountmedewerker op onze zakelijke afdeling, voor onze ‘specifieke bedrijven’. Dat zijn bedrijven als tankstations, caravan, rijscholen en fietsen. Alles wat geen auto en motor is. De afdeling Service & Acceptatie Zakelijk is verantwoordelijk voor het accepteren, beheren en muteren van bedrijfsmatige verzekeringspolissen. Als vanzelf groeide ik in de rol van Coördinator. Mijn voornaamste doel in die rol was het team zelfsturend te maken en het beste uit ieder teamlid te halen. ‘De mens’ stond toen al centraal in mijn functie.’

Dominique kijkt op van het lezen van de krant.

"Bij Bovemij is er veel mogelijk"

Resource Manager

‘In 2022 maakte ik de overstap naar ons Commerciële bedrijfsonderdeel waar ik nu werkzaam ben als Resource Manager van Relatiebeheer. In deze functie staat ‘de mens’ nóg meer centraal, wat ik heel leuk vind. Ik houd me bezig met de ontwikkeling en het werkgeluk van het team van vijfendertig collega’s. We hebben maandelijks een persoonlijk overleg. Ook werk ik veel samen met onze lijnmanagers en met de resource managers van andere bedrijfsonderdelen, om ervaringen met elkaar te delen en onze samenwerking te blijven optimaliseren. Het was even wennen om het operationele stuk niet meer zelf op te pakken, maar ik ben blij met de nieuwe uitdagingen die deze functie mij geeft.’

Ontwikkeling

‘Het allerleukste aan mijn functie zijn de ontwikkelgesprekken die ik mag voeren met collega’s. We bekijken samen waar ze tegenaan lopen en wat mogelijke oplossingen daarvoor zijn, maar ook wat ze nog willen leren. Ik voer daarnaast ook verzuimgesprekken. We willen het werkgeluk van collega’s vergroten. Weten waar verzuim vandaan komt en hoe we dat kunnen voorkomen, is daarbij belangrijk. De insteek van al mijn werkzaamheden is collega’s vooruithelpen. Dat geeft iedere dag ontzettend veel voldoening.’

Vertrouwen

‘Er is vertrouwen in het team. Vanuit mij naar het team, maar ook vanuit mijn leidinggevende naar mij. Mijn leidinggevende weet waar mijn competenties, maar ook mijn valkuilen liggen. We hebben daar open gesprekken over en ik krijg de ruimte om mezelf daar in te ontwikkelen. Ik kom daardoor echt tot bloei en dat werkt heel motiverend!’

‘Je past bij Bovemij als je niet terugdeinst van verandering en zelf de handschoen oppakt. Bewandel je eigen pad en creëer kansen. Bovemij is een organisatie waar veel mogelijk is. En ik ben blij dat ik mijn steentje daaraan kan bijdragen. Mijn werk is geslaagd als collega’s zich persoonlijk of professioneel ontwikkelen en dit mee heb kunnen faciliteren.’

"Ik kom tot bloei door het onderlinge vertrouwen in mijn team"